Załóż bloga w 6 krokach – czyli historia pierwszego półrocza ROPP

Załóż bloga w 6 krokach - czyli historia pierwszego półrocza ROPP

Wolisz słuchać zamiast czytać? Zapraszam zatem do odsłuchania tego materiału w formie podcastu:

Możesz również pobrać ten odcinek klikając  tutaj

 

 

Sława, sukces i miliony odwiedzin miesięcznie. Tak wygląda właśnie historia pierwszego półrocza portalu Rozwój Osobisty Po Polsku. Ok, a tak naprawdę? W rzeczywistości jest inaczej i trzeba to szczerze powiedzieć. W ramach dzisiejszego wpisu podzielę się z Tobą wszystkimi sukcesami i porażkami portalu, jak również przedstawię Ci konkretne 6 kroków do stworzenia takiego portalu, jak ROPP.

 

Myślisz na poważnie o obecności w sieci? Chciałbyś podzielić się z innymi swoimi doświadczeniami i wiedzą? W takim razie odpowiedź jest prosta: załóż bloga! Tylko 6 kroków dzieli Cię od twojego celu.

 

Krok 1: Wybór platformy - wordpress.com vs wordpress.org

Kupujesz laptopa. Zakładając, że nie jesteś fanem appla jest duża szansa, że skończysz z systemem Windows. To norma i standard, prawda? Podobnie jest z wordpressem i blogosferą. Oczywiście jest wiele innych platform, ale nadal wordpress pozostaje tym najczęściej wybieranym. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że był i pozostaje darmowy i posiada niezliczoną ilość możliwości modyfikacji. Ale czy na pewno?

 

To pytanie zadałem sobie przymierzając się do założenia bloga na wordpress.com w drugiej połowie 2015 roku. Szybko jednak zrozumiałem, że mamy tutaj ważny wybór do dokonania. WordPress.com bowiem jest na pierwszy rzut bardziej obiecujący, m.in. dzięki darmowemu hostingowi i ułatwieniu w prowadzeniu strony ale… no właśnie, jak zwykle musi być „ale”. W tym przypadku jest to przede wszystkim zablokowanie domeny użytkowej, do której jesteśmy zobligowani dodać „wordpress.com”. No super! Wymyśliłem mega długą i skomplikowaną nazwę pt. „Rozwój Osobisty Po Polsku” i jeszcze będę dodawał kolejne 13 znaków. Nie zapominając o tym, jak to profesjonalnie wygląda...

 

Dlatego też, mój wzrok szybko skierował się w stronę wordpress.org, który nie posiada powyższych ograniczeń, a dodatkowo umożliwia zdecydowanie większą ingerencję w kształt i formę strony. No, ale coś za coś. W tym przypadku płacimy stopniem skomplikowania, który nieznacznie się zwiększa. Po blisko 9 miesiącach pracy na wordpress.org mogę powiedzieć tylko tyle: było warto!

 

Wniosek: Nie wymieniaj profesjonalizmu na wygodę i darmochę. Wybieraj rozwiązania bardziej wymagające, takie jak wordpress.org.

 

Krok 2: Wybór domeny

Zaraz po wybraniu platformy, na której będę budował stronę, zabrałem się do zabezpieczenia jej nazwy. W związku z tym, iż uświadomiłem sobie koszty związane z wynajęciem firmy hostingowej, szybko zacząłem szukać oszczędności. Blisko dwadzieścia złotych za rejestrację głupiej domeny?! Na pewno znajdę coś za darmo. I znalazłem – pierwotnie domena projektporazka.pl była zarejestrowana na nazwa.pl.

 

Dopiero po pewnym czasie uświadomiłem sobie, że to, co jest darmowe przez 12mc potem wymaga odnowienia. I tak jak u konkurencji (np. zenbox) odnowienie domeny kosztuje 79zł, tak u mojego „darmowego” dostawcy blisko 130 zł. Dodatkowo koszt hostingu jest również zawyżony. Koniec końców okazuje się, że dałem się złowić na darmochę, wplątując się w zdecydowanie wyższe koszty w dłuższej perspektywie.

 

Aby temu zaradzić postanowiłem zmienić usługodawcę. Po dokładnym rozeznaniu tematu padło na wspomnianego już zenbox. Oczywiście pojawiły się przeszkody, gdzie największą z nich było wysłanie ręcznie napisanego wniosku z prośbą o wydanie kodu authinfo, co tylko wydłużyło całą procedurę.

 

Do przeniesienia domen polskich, globalnych i europejskich niezbędny jest kod Authinfo/AuthCode. Jest to informacja jednoznacznie autoryzująca domenę, którą rejestrator przekazuje jej Abonentowi.

 

Wniosek: nie szukaj oszczędności tam gdzie nie potrzeba. Wybór domeny uzależnij od parametrów hostingu – to on będzie Cię kosztował prawdziwe pieniądze.

 

Krok 3: Wybór hostingu

Jak zapewne wiesz, aby móc postawić stronę internetową potrzebujesz miejsca do przechowywania wszystkich plików i aplikacji webowych. Teoretycznie możesz sobie na prywatnym komputerze postawić swój własny hosting, nad którym będziesz miał stuprocentową kontrolę. Niemniej jednak, wystarczy restart komputera lub wzmożony ruch na stronie i Twój wymarzony blog/portal znika czasowo z sieci. Dlatego właśnie należy korzystać z usług firm hostingowych, które poza samym przechowywaniem plików strony zapewniają backup, wsparcie techniczne, klientów poczty elektronicznej i wiele więcej.

 

Rozpoczynając obecność w sieci, należy zakładać stopniowy i powolny (a nawet bardzo powolny, jak zobaczysz w statystykach) wzrost popularności i liczby odwiedzin bloga. W związku z tym, potrzebujesz firmy hostingowej, która bierze to pod uwagę. Przykładem jest mój partner afiliacyjny Zenbox, który nie dość, że dostosowuje swoje plany dynamicznie do ilości unikatowych użytkowników (zaczynając od planu 5000zł /mc za 150 zł rocznie) to jeszcze świadczy bogate wsparcie techniczne, tak potrzebne dla tych z nas, którzy nie są płynni w kwestiach informatycznych.

 

Wniosek: Przy wyborze firmy hostingowej zwróć uwagę, czy posiada ona elastyczne plany dostosowane do stopniowego wzrostu popularności bloga. Dzięki temu zoptymalizujesz swoje koszty w początkowej fazie rozwoju bloga/portalu.

 

Krok 4: Stworzenie profili społecznościowych

Gdy miałem już zabezpieczoną nazwę i swój kąt w Internecie, trzeba było wybrać nazwy profili na Facebooku i Twitterze, jako że zamierzałem od początku opierać się na tych kanałach (na linkedin już byłem dostępny pod moją marką osobistą „Jakub Zarazik” 🙂

 

W perspektywie pęczniejącego ruchu w Internecie, wybranie spójnej nazwy może być problematyczne. Kluczowe jest, aby zachować konsekwencję – w ten sposób łatwiej będzie nas zlokalizować. Mi udało się znaleźć nazwę dostępną jednocześnie na Facebooku i Twitterze:

 

Dodatkowo, niezależnie od tego czy planujesz obecnie wykorzystywać dany portal społecznościowy, nie zaszkodzi zarezerwować swoją nazwę na nim. Kto wie, czy w przyszłości nie stanie się on nowym „Facebookiem”?

 

Wniosek: dzięki wybraniu spójnej nazwy na wszystkich mediach społecznościowych zwiększysz szansę dotarcia tych samych osób do Twojego bloga, jednocześnie z wykorzystaniem wielu kanałów komunikacji.

 

Krok 5: Stworzenie strony internetowej

Tak naprawdę jest to temat na osobny wpis. Niemniej jednak, przedstawię Ci w pigułce jak to wyglądało w przypadku ROPP.

Początkowo jak już zaznajomiłem się z podstawowymi funkcjonalnościami wordpressa, musiałem się zdecydować na wybór szablonu, na którym ma stać strona. Pomyśl o tym jak o dobraniu odpowiednich ścian i elewacji (szablon) do dobrego fundamentu (wordpress). Dodatkowo, aspekt wizualny jest pierwszym w kolejności, który ludzie oceniają po wejściu na stronę, dlatego wiedziałem, że muszę tutaj się wyjątkowo postarać.

 

W związku z powyższym, postanowiłem nie szczędzić gotówki i kupiłem motyw Sundak za 40 dolarów. Po kilku godzinach pracy nad nim stwierdziłem, że albo zatrudnię informatyka, albo zamykam projekt ROPP… Stopień skomplikowania edycji tego motywu połączony z totalnym brakiem odzewu ze strony ekipy technicznej spowodował, że zacząłem szukać innego rozwiązania.

 

Tak przy okazji - wiesz o tym, że wyszukiwarka youtube jest drugą najpotężniejszą wyszukiwarką na świecie?

  • Dokonujemy na niej 3 miliardy wyszukań miesięcznie
  • 100 godzin treści jest dodawanych tutaj, co godzinę

 

W związku z powyższym, tam też zacząłem się doszkalać z budowania i tworzenia stron internetowych. W toku edukacji znalazłem wiele ciekawych materiałów, ale jeden z nich po prostu zwalił mnie z nóg. Był to blisko 2,5 godzinny turtorial o tym, jak budować stronę na wordpressie, stworzony przez Tylera Moore:

To, co jest niesamowite to to, że Tyler stworzył swój własny szablon na wordpressie wzorując się na najlepszych designach (apple itd.), a swoim turtorialem pokazuje wszystkie najważniejsze funkcjonalności tego szablonu. Dzięki temu jesteś w stanie wyciągnąć z niego 100% możliwości. Dodatkowo dostajesz dostęp do dodatkowych elementów kodu i funkcjonalności (np. grafiki przycisków itd.), które pozwalają Ci spersonalizować Twój portal.

 

Wszystko pięknie, ale teraz stanąłem przed dylematem – poświęcić te 40$ wydane na Sundaka i wybrać ten darmowy szablon, czy też męczyć się i uczyć się od zera na Sundaku. Wybór padł na motyw Tylera – była to ważna lekcja o tym, że czasem lepiej jest szybko przyznać się do porażki, a nie brnąć w błędzie ze strachu przed np. stratą inwestycji.

Czasem lepiej jest szybko przyznać się do porażki, a nie brnąć w błędzie ze strachu przed stratą inwestycjitwitter

 

 

A jak wyglądało przygotowanie portalu z perspektywy czasu? Termin oficjalnej premiery portalu ustanowiłem na początek stycznia 2016 roku. W związku z czym, zostawiłem sobie kilkumiesięczny bufor czasowy na przygotowania. A sporo było do nauki. Nigdy wcześniej bowiem nie tworzyłem strony, nie miałem pojęcia o programowaniu, css i tym podobnych. Swoją umiejętność przyswajania informatycznej wiedzy oceniam jako średnią, niemniej jednak udało mi się przyswoić podstawowe informacje w przeciągu 3 miesięcy. Jeżeli zatem nie zaczynasz swojej przygody z blogowaniem ze strachu o brak umiejętności – to widzisz, że nie jest on uzasadniony. Zwłaszcza, jeżeli będziesz potrafił wyszukać takie udogodnienia, jak wspomniany turtorial.

 

Jednakże główny błąd, który popełniłem w trakcie przygotowania portalu to było pełne wzorowanie się na schemacie strony, dokładnie tak jak to robił Tyler. On w swoim turtorialu nie pokazywał strony ściśle blogowej tylko bardziej usługową, dlatego też zakładki takie jak nasze usługi itd. były bezzasadne w przypadku ROPP. To, oraz proces nauki tego, co działa, a co nie działa trwał ok 3 miesięcy – od października 2015 do stycznia 2016. W tym czasie powstało:

  • 168 wersji strony startowej:
  • 53 wersje strony z publikacjami
  • 154 wersje strony o mnie
  • 175 wersji strony kontakt
  • 26 wersji strony do pobrania

Wniosek: Pamiętaj o zasadzie pierwszego wrażenia, również projektując strony internetowe. Wybieraj narzędzia, które znasz albo, których obsługi będziesz w stanie się nauczyć.

 

Krok 6: Stworzenie Podcastu

Ideą portalu jest dostarczać odbiorcom ciekawych treści za pomocą ich ulubionego kanału komunikacji – niezależnie od tego, czy jesteś wzrokowcem czy słuchowcem znajdziesz swoje miejsce na ROPP.

Aby to zrobić trzeba się było nauczyć nagrywania podcastów. Pomógł mi w tym niesamowicie mój kuzyn Szymek, który założył kapelę Faultline, a kwestię osprzętu, technik nagrywania i softu ma w jednym palcu! To dzięki Szymkowi udało mi się kupić bardzo dobry sprzęt w przystępnej cenie. On również nauczył mnie obsługi programu Reaper, w którym dokonuję edycji moich podcastów.

 

Podobnie jak przy hostingu strony, tak i tutaj przyda nam się miejsce do gromadzenia plików audio. Rozmiar jednego odcinka waha się w granicach 100 mb, dlatego już przy paru odcinkach problem miejsca robi się palący. I znowu, naturalnie załącza się nasza wrodzona oszczędność, gdzie moglibyśmy teoretycznie np. uploadować pliki bezpośrednio na hosting web i udostępniać je prosto ze strony.

 

Oczywiście nie jest to rozwiązanie optymalne, ponieważ nie będziemy tutaj w stanie utworzyć kanału rss i wrzucać naszych podcastów np. do itunes. Reasumując, idealnie jest wybrać dobrą firmę hostingową (ja obecnie korzystam z soundcloud) lecz na potrzeby itunes, sticher itd. stosować blubbry, który daje nam pełną kontrolę nad składem naszego kanału rss – dokładne wytyczne i podpowiedzi jak założyć stronę i swój podcast zaprezentuję Ci w osobnym materiale, dzisiaj skupiamy się tylko na tym, co się historycznie działo na portalu. Oczywiście i tutaj uczyłem się na błędach – najpierw korzystałem z darmowego konta na soundcloud o ograniczonej pojemności 160 minut – potem zaczęły mi się stare odcinki kasować, w związku z czym musiałem  na szybko dokupić większy pakiet na miesiąc, a dopiero potem na cały rok. W serwisie tym na darmowym koncie mamy dostęp do 3h wgrywanego materiału (3 godziny całkowicie, a nie miesięcznie). Na koncie premium analogicznie tylko, że 6h, a dopiero na koncie unlimited mamy możliwość pełnego i nieograniczonego wgrywania plików.

 

Dodatkowo pamiętaj proszę o prawach autorskich. Nie można bowiem zawłaszczyć sobie i wykorzystać na swoje potrzeby np. kawałka ulubionego utworu czy pliku pobranego „na dziko” z sieci. Dlatego też również jingle (czyli krótkie utwory otwierające czy zamykające odcinek) należy tutaj zakupić z legalnych stron, takich jak music bakery 

 

Wnioski: Nagrywanie podcastu jest trudniejsze technicznie, niż pisanie wpisów na blogu, ale wystarczy, że zastosujesz się do tej metody (zakładając że masz stronę na wordpress.org) a na pewno dasz sobie radę: po pierwsze zabezpiecz dostęp do hostingu (np. soundcloud), dalej pobierz wtyczkę na WP o nazwie blubbry, a przy nagrywaniu odcinków nie zapominaj o prawach autorskich utworów, których używasz.


 

Ok, omówiliśmy już 6 podstawowych kroków, o których musimy pamiętać przy tworzeniu strony internetowej. Teraz przyjrzyjmy się, jak wygląda Rozwój Osobisty Po Polsku pod maską:

 

Budżet i wydatki

Złota zasada inwestowania mówi – inwestuj pieniądze, których nie będziesz się bał stracić. Chcąc żyć w zgodzie z tą zasadą, przed inwestycją w portal sprzedałem wszystkie niepotrzebne gadżety, takie jak wiatrówka, konsola Xbox360, iphona, wszystkie książki beletrystyczne i fantastykę, którą miałem, a dodatkowo odkładałem diety z delegacji, zarówno krajowych, jak i zagranicznych (ograniczając wydatki i przygotowując sobie samemu jedzenie z wyprzedzeniem). Cały ten proces trwał ok 5 miesięcy, a w jego wyniku udało mi się wygenerować ekstra 2900 zł, które przeznaczyłem na „straty" 🙂

Zdobyte w ten sposób pieniądze zacząłem systematycznie, lecz w przemyślany sposób wydawać na rozwój portalu. Jeżeli ciekawi Cię, ile do tej pory kosztowało całe to przedsięwzięcie, to zapraszam do poniższego zestawienia:

 

Strona internetowa:

  • Szablon strony -Sundak = 243,72 zł
  • Zakup domeny = 12,30 zł
  • Hosting podcast = 437,38 zł
  • Reklama na fb = 60,72 zł
  • Hosting zenbox = 150 zł zł
  • Zdjęcia stockphotos = 362,81 zł
  • Logotyp = 330,87 zł

 

Podcast:

  • Pop filtr = 43,80 zł
  • Mikrofon = 441 zł
  • Mikser = 319 zł
  • Statyw = 72 zł
  • Kabel = 11,90 zł
  • Przejściówka = 5 zł
  • Jingle = 153, 20 zł

Suma = 2643,7 zł

 

Jak zapewne się domyślasz, niektóre z powyższych pozycji mają charakter subskrypcyjny. W związku z tym należy śledzić i pilnować, kiedy pojawią się kolejne płatności. Pomaga w tym znacznie harmonogram czasowo finansowy portalu, który dla ROPP znajdziesz poniżej:

ropp20 tabela1 - załóż bloga

 

 

 

Zaangażowanie czasowe

Zastanawia Cię, ile trwa publikacja jednego odcina na portalu?

  • Przygotowanie materiału (mapa myśli) 3-5 godzin
  • Nagranie podcastu 40 minut do 2 godzin
  • Obróbka audio w zależności od długości odcinka do 2,5 h
  • Przygotowanie do publikacji 2,5 h
    • Wgranie nowego odcinka podcastu na soundcloud
    • Publikacja wpisu (z pliku tekstowego do wordpressa)
    • Napisanie newslettera
    • Promocja na mediach społecznościowych
  • Przygotowanie portalu do uruchomienia
    • 4 miesiące
  • Dopracowywanie strony
    • Proces ciągły 🙂

 

Marketing

Na wstępie powiem, że w kwestii marketingu dałem ciała w ostatnich 3 miesiącach. Początkowo po uruchomieniu była wielka pompa – przez 2 miesiące informowałem, kogo się dało, aż potem stwierdziłem: ok, wszyscy już wiedzą o portalu, to teraz czas na pracę nad warsztatem i treściami.

Niestety, same się one nie wypromują dalej i rezultat tego jest taki, że niewiele osób ma okazje się z nimi potem zapoznać.

 

Moich błędów marketingowych było sporo, a największe z nich to:

  1. złe wykorzystanie SEO na początku (teraz się poprawia, co widać w ilości organicznych wyszukań)
  2. nietrafna, płatna kampania marketingowa na FB (cel: zdobyć nowych subskrybentów na newsletter – rezultat: polubienia posta)
  3. stosunkowo niski współczynnik klikalności w linki mailowe (do 2,8 do 29% ), który może poniekąd wynikać z darmowej wersji mailchimpa, w ramach której przez system śledzenia kliknięć wydłuża się znacząco długość linku (zaczyna on wyglądać podejrzanie)
  4. brak wpisów gościnnych

 

Wnioski: Stworzenie fajnej treści do publikacji to dopiero połowa sukcesu. Drugie tyle musimy włożyć w promocję wpisów, dlatego też w ramach swojego portalu zamierzam się skupiać w większym stopniu na promocji w mediach społecznościowych oraz rozpocząć serię wpisów gościnnych.

 

Statystyki

W ramach podsumowania statystyki portalu ROPP przedstawię Ci dokładne wykresy pokazujące dane dotyczące odwiedzających portal, ich zachowania, jak również kanały, z których do mnie trafiali.

Dodatkowo poniżej znajdziesz kawałek historii...

 

Historia porażki:

1. mała liczba unikalnych odbiorców portalu. Patrząc prawdzie w oczy to liczba ta wynosiła na przestrzeni ostatnich pięciu miesięcy od 217 do 347 ze skokową tendencją zmiany. Z jednej strony niewiele, z drugiej gro z tych osób regularnie wraca na portal, a to jest moim celem – stworzyć miejsce przyjazne dla ludzi w ten czy w inny sposób pracujących nad własnym rozwojem osobistym i zawodowym.

2. wysoki współczynnik odrzuceń. Wskazuje on na to, iż często odwiedzający poprzestają na zapoznaniu się z jedną stroną i tyle. W przypadku ROPP współczynnik ten wynosił w ciągu ostatnich 5 miesięcy od 43,02 do 74,03 %4. krótki czas spędzony na stronie. To znowu jest martwiące, bo pokazuje, że odwiedzający nie wczytują się dokładnie w tekst, tylko bardziej skanują go wzrokiem na szybko. Średnio spędziliście na poszczególnej stronie od 1:48  do 2:50 minuty.

3. mała ilość osób zapisanych na newsletter : 36 na dzień dzisiejszy 

 

Historia połowicznego sukcesu:

1. bardziej zrównoważony sposób pozyskania odbiorców: na początku na portal trafiały tylko osoby z polecenia (głównie kampania marketingowa wśród moich znajomych). Obecnie 31% bezpośrednich wejść (np. mail), 29% organiczne poszukiwania, 29% media społecznościowe, 9% polecenia

2. stabilny wzrost ilości polubień na Facebooku – 80 polubień na dzień dzisiejszy ze stałą krzywą wzrostową

 

Historia pełnego sukcesu:

1. Podcasty. Co tu dużo dodać, ze średnią odsłuchań każdego odcinka grubo powyżej 100 i totalną ilością odsłuchań na poziomie 2100 uważam, że wszystko zmierza we właściwym kierunku. Psss: gdyby tylko pojawiało się więcej recenzji na iTunes to by było super 🙂

2. Kolejnym dużym sukcesem portalu jest utrzymanie regularności publikacji. Na 20 wpisów i podcastów, które ukazały się od początku roku, tylko jeden nie odbył się we wtorek. Wszystkie inne były punktualnie publikowane we wtorek, z mailingiem wysyłanym w okolicy 8-9 rano.

3. Dodatkowo jestem zadowolony ze zrealizowanego cyklu gościnnego z Mateuszem Kiszlo z bloga jakzarabiacpieniadze.pl w ramach którego opowiadaliśmy o wchodzeniu na rynek pracy.

4. Słowa uznania należą się rownież mojej żonie Ani oraz Bartkowi którzy niesamowicie przyczyniają się do poprawy jakości treści na blogu. Ania odpowiada za korekty językowe, gdzie Bartek pełni rolę generalnego redaktora treści. Dodatkowo konsultuję z nim wiele ze zmian wprowadzanych na portalu. Więcej o "ludziach za kurtyną" dowiesz się odsłuchując dzisiejsze nagranie 🙂

 


Wykresy Google analytics

Odbiorcy ogółem

Wykres 1. Odbiorcy ogółem styczeń 2016

01.2016 - załóż bloga

Wykres 2. Odbiorcy ogółem luty 2016

02.2016 - załóż bloga

Wykres 3. Odbiorcy ogółem marzec 2016

03.2016 - załóż bloga

Wykres 4. Odbiorcy ogółem kwiecień 2016

04.2016 - załóż bloga

Wykres 5. Odbiorcy ogółem maj 2016

05.2016 - załóż bloga

Pozyskanie odbiorców - kanały

Wykres 6. Pozyskanie odbiorców styczeń 2016

01.2016 - załóż bloga

Wykres 7. Pozyskanie odbiorców luty 2016

02.2016 - załóż bloga

Wykres 8. Pozyskanie odbiorców marzec 2016

03.2016 - załóż bloga

Wykres 9. Pozyskanie odbiorców kwiecień 2016

04.2016 - załóż bloga

Wykres 10. Pozyskanie odbiorców maj 2016

05.2016 - załóż bloga

Zachowanie ogółem

Wykres 11. Zachowanie ogółem styczeń 2016

01.2016 - załóż bloga

Wykres 12. Zachowanie ogółem luty 2016

02.2016 - załóż bloga

Wykres 13. Zachowanie ogółem marzec 2016

03.2016 - załóż bloga

Wykres 14. Zachowanie ogółem kwiecień 2016

04.2016 - załóż bloga

Wykres 15. Zachowanie ogółem maj 2016

05.2016 - załóż bloga


Wykresy Soundcloud

Podcast

Wykres 16. Słuchacze styczeń 2016

01.2016 - załóż bloga

Wykres 17. Słuchacze luty 2016

02.2016- załóż bloga

Wykres 18. Słuchacze marzec 2016

03.2016- załóż bloga

Wykres 19. Słuchacze kwiecień 2016

04.2016- załóż bloga

Wykres 20. Słuchacze maj 2016

05.2016- załóż bloga


Wykresy media społecznościowe

Facebook

Wykres 21. Polubienia strony

01-06.2016 - załóż bloga

 

Wykres 21. Twitter

06.2016 - załóż bloga


 

Wnioski końcowe: Rzymu nie zbudowano w jeden dzień i wiadomo, że 5 miesięcy to krótki okres czasu. Niemniej jednak, ciężko utrzymać motywację do wydawania pieniędzy i przygotowywania materiałów, które pozostają bez większego odzewu.

Dodatkowo, zdaje sobie sprawę, jakim piętnem opatrzona jest tematyka rozwoju osobistego w Polsce. Wybierając tę nazwę intencjonalnie popłynąłem pod prąd. W związku z tym, muszę się przygotować na być może jeszcze dłuższy proces rozbudowy i rozkwitania społeczności wokół portalu.

Dlatego też w drugim półroczu postanawiam położyć zdecydowanie większy nacisk na marketing treści publikowanych na portalu tak, aby następny raport odwiedzin był już bardziej optymistyczny.

 

Na koniec pokażę Ci tę techniczną część mojego warsztatu, a mianowicie wykorzystywany sprzęt i oprogramowanie.

 

Wykorzystywane oprogramowanie i usługodawcy

 

Sprzęt:

  • mikrofon pojemnościowy mxl 770 Mogami
  • mikser behringer u-phoria umc202
  • filtr mikrofonowy PS-1 Takstar
  • statyw – athletic

 

Pluginy do wordpressa:

  • Akismet
  • Animate it!
  • Beaver Builder Plugin
  • Black Studio Tiny MCE widget
  • Blubrry PowerPress
  • Easy Facebook Likebox
  • Easy Google Fonts
  • Easy Smooth Scroll Links
  • Easy Social Share Buttons for WordPress
  • Far Future Expiration Plugin
  • Filenames to latin
  • Formularze
  • Head & Footer code
  • Hello Dolly
  • Lightbox plus colorbox
  • Limit login attempts
  • Mailchimp for WordPress
  • Page Builder by SiteOrigin
  • popup by Supsystic
  • Przekierowanie
  • Redux Framework
  • SiteOrigin Widgets Bundle
  • Spacer
  • SpeakPipe
  • Title remover
  • W post carousel
  • Wp super cache
  • Wp-piwik
  • wpDiscuz
  • Yoast SEO
  • ZenCache
  • Zendy speed: query Strings

 

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące tworzenia portalu internetowego: pisz do mnie śmiało albo komentuj poniżej. Jestem do Twojej dyspozycji 🙂

W ramach bonusu moja żona przygotowała dla Ciebie

PORADNIK JĘZYKOWY BLOGERA

Znajdziesz w nim najczęściej popełniane błędy gramatyczne i stylistyczne, których powienieneś unikać jak ognia, publikując treści w internecie.

 

Pobierz poradnik
 

Pozdrawiam,

ropp20 max - załóż bloga

Archiwum

Newsletter

Subscribe to

Projekt porażka

Or subscribe with your favorite app by using the address below

Archiwum

Newsletter

Subscribe to

Projekt porażka

Or subscribe with your favorite app by using the address below

Archiwum

Newsletter

Subscribe to

Projekt porażka

Or subscribe with your favorite app by using the address below

Archiwum

Newsletter

Subscribe to

Projekt porażka

Or subscribe with your favorite app by using the address below

Archiwum

Newsletter

Subscribe to

Projekt porażka

Or subscribe with your favorite app by using the address below

Archiwum

Newsletter

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "Załóż bloga w 6 krokach – czyli historia pierwszego półrocza ROPP"

Powiadom o
avatar

Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
trackback
1 rok 12 dni temu
Mateusz Kiszło
Gość
1 rok 3 dni temu

Prosiłem o komentarz więc … 🙂
Ps. Pozdrów Anię!

wpDiscuz