Międzynarodowy biznes w Polsce

Międzynarodowy biznes w Polsce

Wolisz słuchać zamiast czytać? Zapraszam zatem do odsłuchania tego materiału w formie podcastu:

Możesz również pobrać ten odcinek klikając tutaj

 

38 milionów. Wydaje się dużo, do momentu, gdy nie porównamy tego z 7 miliardami. Mowa oczywiście o potencjalnych klientach, do których chcielibyśmy docierać.

Naturalnie, możemy poszerzyć nasze horyzonty i biznes w Polsce, wynieść dalej. Może być również odwrotnie, możemy pracować w polskim oddziale zagranicznej firmy. W obu przypadkach będzie nam potrzebna wiedza o tym jak rozwijać międzynarodowy biznes nad Wisłą. Właśnie o tym porozmawiam z dzisiejszym gościem.

 

Każdy z nas jest inny. Z indywidualnych cech charakteru możemy jednak wyciągnąć wspólny mianownik. W zależności od intencji skończymy ze stereotypem lub ogólną charakterystyką danej narodowości. Umiejętność odróżnienia tych dwóch kwestii pozwoli nam lepiej się komunikować jak również prowadzić biznes.

 

Nauczyć się tego możemy podróżując i poszerzając horyzonty kulturowe. Może się również zdążyć tak, że zdobędziemy tą umiejętność na starcie np. dzięki posiadaniu podwójnego obywatelstwa.

Tak też stało się w przypadku mojego dzisiejszego gościa, Petera Hogrena, Polaka urodzonego w Szwecji i Szweda rozwijającego biznes w Polsce.

 

Pierwszy biznes w Polsce

Bardziej rozbudowaną historię Piotra znajdziesz w nagranym wywiadzie. Tutaj warto nadmienić tylko okoliczności założenia jego pierwszej firmy w Polsce.

Zaproszony przez inwestorów, Piotr dostał 5 minut do namysłu nad przedstawioną mu propozycją rozwoju firmy wiatrowej w Polsce. Na korytarzu czekał już drugi kandydat, gotowy przyjąć to wyzwanie.

Decyzja padła na tak. Był rok 2009.

 

Różnice kulturowo-biznesowe

Wyobraź sobie, że urzędy pracują punktualnie i za punkt honoru stawiają sobie pomoc Tobie. Wyobraź sobie, że wszystkie procedury są przewidywalne i z góry jasno określone. Ludzie stosują się do zasad, nawet tych najbardziej błahych.

Teraz przypomnij sobie jak to wygląda w Polsce.

 

Z takimi różnicami pomiędzy Szwecją a Polską, spotykaliśmy się każdego dnia rozwijając firmę. To właśnie umiejętność zrozumienia tych różnić i zastosowania metod ich obchodzenia stanowi o sukcesie międzynarodowego biznesu.

Zapewniam Cię, że nawet między bardzo zbliżonymi kulturowo krajami takie różnice i konflikty będą się rozwijać.

 

 

Największe trudności w budowaniu międzynarodowego biznesu w Polsce

Z perspektywy ponad 7 letniego doświadczenia w budowaniu międzynarodowego biznesu w Polsce, Piotr dzieli się z nami swoimi doświadczeniami dotyczącymi najcięższych kłód rzucanych pod nogi:

  • Brak stabilizacji politycznej – kluczowa kwestia z perspektywy inwestora. Wykładając pieniądze i poświęcając czas chcemy mieć pewność, że nasze założenia z dnia dzisiejszego będą miały odzwierciedlenie w rzeczywistości pod koniec projektu. Niestety, często u nas prawo działa wstecz.
  • Nadmiernie rozbudowana biurokracja – Od procedury założenia spółki, poprzez jej rozliczanie z fiskusem a na prawie pracowniczym kończąc.
  • Chaotyczność w działaniu – Często biznes w Polsce mimo ustalonych reguł działa chaotycznie, albo próbując się dostosować do powyższych punktów, albo z innych mniej znanych przyczyn.

 

Co my, Polacy możemy zrobić by lepiej działać w międzynarodowej firmie?

  • Szlifować język angielski do perfekcji
  • Nie podchodzić emocjonalnie i osobiście do biznesu. Nabrać większego dystansu
  • Skupić się na skutecznej komunikacji. Pamiętajmy, że angielski jest naszym drugim językiem (ESL). Jeżeli tak samo jest po drugiej stronie to dwie strony tłumaczą swoją treść na angielski z wykorzystaniem specyficznych dla siebie słów, wyrażeń itd. koniec końców – te same zdania mogą być zupełnie inaczej rozumiane po obu stronach. Rozwiązanie? Upraszczać komunikację, parafrazować wypowiadane treści i prosić o potwierdzenie swoimi słowami drugiej strony. W dress code obowiązuje zasada: lepiej wyglądać bardziej formalnie niż casualowo. W komunikacji jest odwrotnie: im prościej tym lepiej.
  • Stworzyć strukturę w firmie, która będzie brała pod uwagę różnice w prowadzeniu biznesu w poszczególnych krajach

 

W dress code obowiązuje zasada: lepiej wyglądać bardziej formalnie niż casualowo. W komunikacji jest odwrotnie: im prościej tym lepiej
twitter

Jakie były największe błędy, których Piotr doświadczył we współpracy Polsko-Szwedzkiej?

Wszystko rozbija się o niedopracowaną komunikację i brak struktury. Jeżeli zwalczymy te dwa problemy jesteśmy na dobrej drodze do zbudowania zdrowego biznesu.

 

Kolejną kwestią jest wychodzenie z perspektywy „wszystko wiedzącej”. Załóżmy, że to my inwestujemy pieniądze w kraju mniej rozwiniętym od nas. Jeżeli wyjdziemy z założenia, że wszystko wiemy najlepiej i że metody wypracowane w naszym kraju wystarczy skopiować i wkleić w nowym – sami sobie kopiemy grób.

 

W rzeczywistości musimy być, żyć i chłonąć tą drugą kulturę. W ten sposób będziemy wstanie tworzyć zdrową i prężną organizację międzynarodową.

 

Czy nadal masz wiarę w Polskę?

Mimo wszystkich zawirowań na naszym rynku, odpowiedź jest na Tak. Piotr nadal inwestuje i rozwija biznes w Polsce i nie zamierza tego zmieniać. Mamy potencjał i zasoby do tego by odnieść międzynarodowy sukces.

Zacznijmy od zadbania o dobrą komunikację i strukturę. Reszta powstanie na bazie tego.

 

 


A ty, jakie masz doświadczenia z międzynarodowym biznesem? Pracujesz w zagranicznej korporacji? Poszukujesz inwestorów poza Polską, czy jeszcze coś innego?

 

Pozdrawiam,

 

Wybrane źródła:

 

 

Peter Hogren 🙂

pp33-max biznes w Polsce

Archiwum

Newsletter

Newsletter

Dodaj komentarz

4 komentarzy do "Międzynarodowy biznes w Polsce"

Powiadom o
avatar

Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Kaśka
Gość
Kaśka
9 miesięcy 9 dni temu

Tylko pogratulować takiego szefa na poziomie! Myślę że dużo się przy nim nauczyłeś. Obyś poruszał jak najwięcej tematyki w obszarze międzynarodowym. W skrócie mówiąc cały świat tutaj w jednym miejscu 🙂

wpDiscuz