Czy można pisać e-maile i wykonywać połączenia do pracownika na L4?

Wielu pracodawców zastanawia się, czy można kontaktować się z pracownikiem przebywającym na zwolnieniu lekarskim. Pracownik powinien w czasie L4 odpoczywać, by odzyskać możliwość wykonywania obowiązków służbowych. Czy można pisać do niego maile lub dzwonić? Dowiedz się już teraz!

L4 to czas dla pracownika na wyzdrowienie lub przeprowadzenie rehabilitacji. Powinien on mieć spokój, by móc odpowiednio wypocząć. Zdarzają się jednak sytuacje, w których pracodawca potrzebuje pilnego kontaktu z chorym. Co powinien on wtedy zrobić? Czy może skontaktować się z pracownikiem telefonicznie lub mailowo? Czytaj nasz artykuł!

Czy pracodawca może dzwonić na telefon służbowy, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim?

Pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim potrzebuje przede wszystkim spokoju, by móc wrócić do sił i odzyskać możliwość wykonywania obowiązków służbowych. Pracodawca nie powinien niepokoić pracownika w czasie trwania L4. Zdarzają się jednak sytuacje, w których kontakt jest niezbędny. Naruszanie spokoju pracownika nie sprawi, że szybko wróci on do sił, dlatego telefon powinien być wykonany tylko w sytuacjach awaryjnych. Jeżeli jesteś pracownikiem, to pamiętaj, że nieodebranie telefonu od pracodawcy może wpłynąć negatywnie na wasze stosunki.

Warto skorzystać z usług medycznych online Dzięki temu nie musisz martwić się o brak miejsc w swojej przychodni czy jechać przez pół miasta do lekarza.

Obecnie można uzyskać zwolnienie lekarskie online. To bardzo dobry wybór dla osób, które chcą zaoszczędzić czas lub ze względu na stan zdrowia nie mogą udać się do lekarza. 

Przeczytaj również:  Jak założyć zakład pogrzebowy?

Odbieranie telefonu na L4 od strony prawnej

Telefon służbowy jest narzędziem wykonywania pracy, a więc pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim nie ma obowiązku odbierania połączeń. Z odbieraniem telefonu na zwolnieniu trzeba bardzo uważać, ponieważ może to być zakwalifikowane jako wykonywanie pracy zarobkowej i prowadzić do utraty zasiłku chorobowego. Wykonywanie pracy podczas trwania zwolnienia lekarskiego jest niezgodne z jego celem, zasiłek przysługuje jedynie osobom, które nie mogą wykonywać obowiązków służbowych, z których otrzymują dochód. Pracownik, któremu wypisano L4 na dziecko także nie powinien być niepokojony przez pracodawcę. 

Czy pracodawca może pisać lub dzwonić do pracownika na zwolnieniu?

Pracownik wykonujący czynności służbowe w domu, czyli na przykład odbierający pocztę służbową lub prowadzący rozmowy telefoniczne, prowadzi tak naprawdę pracę zarobkową. Każda aktywność, która zmierza do osiągnięcia dochodu podczas trwania zwolnienia lekarskiego, może zostać potraktowana jako nadużycie zwolnienia. Pracodawca powinien więc ograniczyć kontakt z pracownikiem, by ten nie stracił świadczeń chorobowych.

Czy pracodawca może zmusić do pracy podczas zwolnienia lekarskiego?

Pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu od pracodawcy w czasie trwania urlopu. Pracodawca nie może też pod żadnym pozorem zmusić pracownika do pracy podczas zwolnienia. Taka sytuacja może narazić zatrudniającego na bardzo nieprzyjemne konsekwencje prawne. Oczywiście pracownik wciąż może w miarę możliwości podpowiadać współpracownikom, by ułatwić im wykonywanie obowiązków, gdy on jest niedysponowany z powodu choroby.

Czy pracodawca może zabrać telefon służbowy pracownikowi na czas zwolnienia lekarskiego?

Telefon służbowy jest narzędziem do wykonywania obowiązków pracowniczych. Pracownik będący na zwolnieniu lekarskim nie powinien pracować, a więc pracodawca może zabrać telefon służbowy na czas niezdolności do wykonywania obowiązków służbowych. Najczęściej dzieje się tak w sytuacji, gdy pracodawca chce zadbać o to, by jego pracownik odpowiednio wypoczął podczas zwolnienia i wrócił w pełni sił do pracy. Na czas nieobecności pracownika jego telefon zostanie prawdopodobnie przekazany osobie, która tymczasowo przejmie obowiązki.

Przeczytaj również:  Spłata kredytu po śmierci współmałżonka – jak to wygląda w praktyce?

Telefon służbowy należy do pracodawcy, a więc może on nim dysponować według własnego uznania. Jeżeli telefon był wykorzystywany przez pracownika do celów prywatnych, to może on poprosić pracodawcę, aby przekierować połączenia na inny numer telefonu. Takie rozwiązanie pozwoli pracownikowi na spędzenie zwolnienia lekarskiego w spokoju.

Pracodawca nie powinien niepokoić pracownika podczas zwolnienia lekarskiego. Odpoczynek w czasie trwania choroby jest bardzo ważny, dlatego w firmie warto zastosować rozwiązania, które sprawią, że nieobecność pracownika nie wpłynie na stabilne działanie firmy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *